Što nam donosi drugi rebalans u 2013. i Plan proračuna za 2014.?

Rebalansom proračuna u 2013. deficit se povećao s 3,8 posto na 5,5 posto BDP-a, a u 2014. godini planira se dodatno smanjenje rashoda za zaposlene u MZOS-u od 279 milijuna kuna.

25. studenoga 2013.

Vlada je 14. studenog 2013. javnosti istovremeno predstavila drugi rebalans proračuna za 2013. i Prijedlog proračuna za 2014. s projekcijama za 2015. i 2016. S obzirom na loše planiranje proračuna u 2013., a imajući u vidu da ova godina nije izuzetak, teško je ozbiljno shvatiti brojke prikazane u rebalansu i Prijedlog proračuna za 2014., a još manje projekcije za 2015. i 2016. Same stope rasta na kojima se bazira proračun za iduću godinu i 2015. i 2016. ponovno djeluju preoptimistično. Proračun za 2014. Vlada planira na stopi rasta od 1,3 posto, a za 2015. i 2016. se očekuju stope rasta od 2,2 i 2,5 posto, daleko više od onoga što prognoziraju domaće i strane institucije.

Rebalansom proračuna deficit opće države u 2013. povećava se s 3,8 na 5,5 posto BDP-a, odnosno s 13,3 na 18,3 mlrd kuna. U 2014. planira se deficit od 5,5 posto,a u 2015. i 2016. se smanjuje na 4,6 i 3,5 posto BDP-a. Rebalansom su korigirani ukupni rashodi MZOS-a. Naime, Vlada je na toj stavci u 2013. planirala uštedjeti više od 600 mil. kuna, a pritom je posebno nerealne zahtjeve imala po pitanju smanjenja rashoda za zaposlene MZOS-a gdje je planirala smanjenje od 9,3 posto, odnosno više od 900 mil. kuna. Rebalansom su takve nerealne projekcije korigirane te se ove godine očekuje smanjenje rashoda za zaposlene MZOS-a od 215 mil. kuna. Međutim, Vlada i 2014. planira daljnje smanjenje rashoda za zaposlene MZOS-a od 279 mil. kuna. Najveće smanjenje očekuje se na rashodima za zaposlene u osnovnim školama (184 mil. kn), srednjim školama (87 mil. kn) te sveučilištima i veleučilištima (54 mil. kn). Iz obrazloženja nisu jasni načini provedbe smanjenja, međutim, neke od mogućnosti mogle bi biti umirovljenje dijela zaposlenih, uštede na drugačijem obračunu prijevoza, daljnje ustrajanje na integraciji pratećih službi i outsourcingu, centralni obračun plaća itd.

Ako se ostvare Vladine projekcije rasta BDP-a u razdoblju 2014.-2016. udio ukupnih rashoda MZOS-a u BDP-u past će s 3,5 na 3,1 posto BDP-a, a udio rashoda za zaposlene past će s 2,7 posto na 2,5 posto BDP-a, odnosno na daleko najniže razine od 2009. godine.

Za više informacija preuzmite cijeli tekst.


Ključne riječi:

BDP, makroekonomski kutak, projekcije, rebalans proračuna

Vezane vijesti

Prednosti članstva