„Neka Ustavni sud privremeno zabrani monetizaciju“

Inicijativa „Ne damo naše autoceste“ predala je zahtjev Ustavnom sudu od kojega traže da do objave rezultata referenduma zabrani Vladi i Ministarstvu prometa poduzimanje daljnjih koraka u postupku monetizacije.

Inicijativa „Ne damo naše autoceste“ predala je zahtjev Ustavnom sudu od kojega traže da do objave rezultata referenduma zabrani Vladi i Ministarstvu prometa poduzimanje daljnjih koraka u postupku monetizacije. Također, Inicijativa je objavila i financijski izvještaj o troškovima i izvorima sredstava za akciju prikupljanja potpisa za raspisivanje referenduma o davanju autocesta u koncesiju, koje su na Markovom trgu novinarima uoči predavanja zahtjeva Ustavnom sudu podijelili predstavnici Inicijative Mijat Stanić i Teodor Celakoski.

„U svijetu vlada demokratska praksa da se kad građani od Vlade zatraže određenu izmjenu zakona u javnom interesu, ne poduzimaju daljnji postupci. No naša Vlada ignorira volju i potpise 530.853 građana i dalje čini trošak te na određeni način stvara pritisak na javnost. Vidimo i da je ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić kroz posljednje istupe u javnosti pokazao vrlo visok stupanj tolerancije pljačke i korupcije rekavši da pljačka nije najveći problema HAC-a. A znamo da je HAC sinonim za pljačku!“, upozorio je Mijat Stanić, jedan od predstavnika Inicijative i predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata.

Štoviše, „resorni je ministar uputio i prijetnje radnicima HAC-a da će prodati HAC-ONC da bi se kasnije pravdao da to nije tako mislio“, podsjetio je Stanić te dodao: „Javnost treba vidjeti kakve su to osobe koje provode privatizaciju, a mi se protivimo privatizaciji i autocesta i HAC ONC-a jer država njima može dobro upravljati, samo se mora odreći politički podobnih osoba i klijentelizma.“

Država može odgovorno upravljati – kad se odrekne klijentelizma

Uostalom, odličan primjer za to pruža tvrtka iz susjedne Austrije u stopostotnom vlasništvu države, koja odgovorno i dobro upravlja nacionalnim autocestama, ukazao je Stanić, koji očekuje brzu reakciju ustavnih sudaca: „Svaki dan odgađanja donošenja odluka RH stvara dodatni trošak i zbog toga očekujem visoku odgovornost od Ustavnog suda jer danas svi moramo razmišljati o tome s obzirom na situaciju u kojoj se nalazimo. Svaki trošak koji nam nije neophodan u ovom trenutku, treba spriječiti. Jer, građanima se uskraćuje puno toga, oni se odriču kroz ovo vrijeme u krizi i zbog toga svi moramo biti odgovorni kad su u pitanju društvena sredstva i moramo učiniti sve da spriječimo svaku moguću štetu koja se događa“.

Naime, Inicijativa strahuje da se iza svega što Vlada poduzima po pitanju koncesioniranja autocesta, potencijalno krije korupcija, a Stanić je podsjetio i da su prije pet godina počela uhićenja u HAC-u zbog farbanja tunela, a optužnica još uvijek nema. Pokazat će se, smatra, i da HAC-ONC uopće nije trebalo ni odvajati od HAC-a, a Inicijativa, koja i dalje ističe da rješenje leži u restrukturiranju i refinanciranju dugova, tražit će da se te dvije tvrtke ponovno objedine.

Koliko je inicijativa potrošila i otkud im sredstva?

Prikupljanje potpisa za raspisivanje referenduma protiv koncesije autocesta koštalo je točno 624.610,26 kuna, a sva sredstva osigurali su u rad Inicijative uključeni sindikati (iz članarina) te udruge (iz projekata prethodno odobrenih na javnim natječajima nekoliko donatora), stoji u financijskom izvještaju Inicijative, koji je predstavio Teodor Celakoski iz Prava na grad, istaknuvši pritom: „Iako zakonodavni okvir ne obavezuje organizatore prikupljanja potpisa na transparentno izvještavanje o vlastitim prihodima i rashodima, inicijativa „Ne damo naše autoceste!“­ želi podići demokratske standarde u Hrvatskoj“.

Inače, prikupljanjem potpisa završila je tek prva faza kampanje, kazao je Celakoski i najavio da sada slijede još dvije faze tijekom kojih Inicijativa kani pokazati da “više nije održiva “pljačkaška partitokracija” u upravljanju javnim poduzećima i resursima kojoj se kao isključiva alternativa nudi privatizacija pretakanjem u profite velikih korporacija”.

Naime, kako je istaknuo Stanić: “Restrukturiranje ne mora nužno značiti otkaze, nego može biti provedeno i kroz pronalaženje novih poslova, pa i izvan Hrvatske. Sindikati u HAC-u su na to spremni, ali nisu Uprava HAC-a, resorno ministarstvo i Vlada koji državna poduzeća koriste kao bankomate da bi mogli nagrađivati poslušnike koji zapravo koče restrukturiranje”.


Ključne riječi:

Mijat Stanić, monetizacija autocesta, referendum protiv koncesije autocesta, Teodor Celakovski

Vezane vijesti

Prednosti članstva