[Rasprave] Zašto su rezultati mature sve slabiji?
dstanzer at pbf.hr
dstanzer at pbf.hr
Pet Srp 27 18:13:26 CEST 2018
Pozdrav ponovno,
evo, na zamolbu kolege Petrića, da malo obrazložim. Ja se zapravo s vama
osobno većim dijelom slažem. No smatram da i vaš dio obrazloženja, kao i
čitava ona gomila floskula iz linkanog članka ("sustav je zastario",
"sustav treba hitno reformirati"...), zapravo pripadaju istom krugu
objašnjenja problema - problema u sustavu. A svođenje problema koji ima
mnoštvo uzroka na samo jedan uzrok (ili jedan krug uzroka) promašeno je.
Jedan veći dio stvarnosti ostaje skriven.
Prvo da definiram svoje polazište. Ovome ne pristupam kao akademskoj
raspravi, nemamo sva potrebna kvalitativna i kvantitativna istraživanja
niti definiran krug bitnih činjenica, već kao razgovoru pripadnika
akademske zajednice. Mi u STEM-području izuzetno smo oprezni. Većinom se
bavimo jednim faktorom i kad smo 100% sigurni da taj jedan faktor
djeluje u određenom smjeru, dajemo iskaz o smjeru. Kad se suočimo sa
sustavom s 3 varijable, onda smo još i mnogo oprezniji. Najčešće nas
zanima i da definiramo ta 3 faktora (koji dovode do rezultantnog
učinka), ali i da kvantificiramo (ponderiramo) utjecaj svakog od njih. U
ukupnih 100% utjecaja na zbirni rezultat, jedan faktor utječe npr. 35%,
drugi 60%, a treći 5%. Kad se pak suočimo sa sustavom od 50 varijabli,
zbirnom učinku 50 različitih faktora, onda svoje dojmove o tome što bi
moglo biti važnije, a što manje važno, volimo izreći jedino na nekakvoj
terasici, uz flašu vina. Jer naš "dojam" je bitan jedino takvom
razgovoru.
Krenimo, otvorimo flašu vina.
Koji je razlog 2. mjesta naše reprezentacije na svjetskom prvenstvu?
Postoji, recimo, 50 faktora koji su zbirno, u matriksu, doveli do toga.
I izuzetna srčanost naših igrača, i njihova trenutna zrelost, i iskustvo
igranja u najboljim klubovima (gdje su se konačno navikli vraćati
negativan rezultat i nisu ničim impresionirani), i osobno loše iskustvo
s prethodnim prvenstvima ("pehovi" tipa "Turska i Portugal", koji su im
ulili inat da se to ne dogodi i ovaj put), i dobra atmosfera i
prijateljstvo, i Dalić koji je "friški" pa se stvorio njegov optimalan
doprinos, ni premalo ni previše... ...i to što nas je ovaj put i sreća
pomazila, i sudački "poguranac" u nekim bitnim trenucima (prije
finala).. ...i dobar žrijeb (dobra "linija" iz grupne faze dalje),
trenutna nekvaliteta, umor ili nemotiviranost tradicionalnih favorita...
i još štošta. Naši su mediji stvar reducirali na samo par faktora,
uglavnom na srčanost igrača, kvalitetu Modrića i genijalnost Dalića.
Zaboravljajući da je npr. zbog Dalićeve početne postave sa "4 napadača"
jedna utakmica umarala igrače i u produžetcima, da je jedan Modrićev
promašeni penal učinio to isto, a drugi se tek "od 7 mantinela" nekako
ugurao u gol... Što bi bilo da je Subašić obranio jedan penal manje, da
je Rebić dobio crveni karton u prvom poluvremenu utakmice protiv
Argentine, da "nevažni Badelj" nije odigrao "nevažnu utakmicu" onako
dobro...? Da smo s 2 dobivene utakmice u grupi ispali u prvoj utakmici
nastavka, čitava "objavljena znanstvena analiza" izgledala bi drugačije.
Dalić bi u tišini otišao trenirati neku slabiju reprezentaciju, ili bi
ga ti mediji, tog istog Dalića, proglasili krivcem. Ovi isti koji ga sad
hvale kao heroja. Ja to ne volim. Ne volim prvo pogled prema rezultatu,
a onda pogled unatrag i brzopotezno vađenje jednog ili nekoliko uzroka
takvog ishoda kao jednog ili jedinih.
Ako smo ispili čašu, natočimo slijedeću.
Kad se razmatra nešto tako važno kao što je "uspjeh maturanata", nešto
što je zbirni rezultat tako puno različitih faktora, bilo bi dobro za
početak priznati puko postojanje tih različitih faktora. Nema ih 2, nema
ih 5, ima ih 50. Nažalost, naši novinari, politika, pučanstvo, ali i
ljudi iz samog sustava (od kojih bi se ipak očekivalo više), još uvijek
nisu dosegli niti tu razinu - puko pobrojavanje svih faktora, uzroka.
Koji zajednički djeluju, istovremeno, i proizvode konačan učinak. Priči
se neprestano pristupa ideološki, dogmatski - ako su učenici slabiji na
maturi, krivi su samo učitelji, kriv je samo sustav. I hajmo onda to
"rješavati" istresanjem čitavog arsenala standardnih floskula, o
"nužnosti korijenitih reformi", o "slabostima, intertnostima i
zastarjelostima sustava" i sl. A što ako je stvar, osim dijelom u tome,
i još na 45 drugih mjesta? Hoćemo li "korijenitim reformama sustava"
(čak i ako su pogođene, što najčešće nisu!) riješiti problem, ako nismo
niti prepoznali druge faktore u priči, a kamo li ih uključili u
rješenje?
Slijedeća čaša. Sad nas je već vino malo "zaljuljalo".
Pobrojavanjem tih 50 uzroka slabijeg uspjeha maturanata trebali bi se
baviti znanstvenici čije je to područje. Koliko se meni čini nitko se ne
bavi ponderiranjem faktorta u multifaktorskom sustavu (niti oni kojima
je to struka, niti akademska zajednica općenito). Jako je puno
"dojmova", zastaje se na jednom ili nekoliko faktora, a brojevi se
pogrešno koriste. Ispričavam se, takav je moj dojam. A za ćaskanje uz
vino dojmovi su OK. Kod nas se čak i najvažniji dokumenti, strategije,
pravilnici i zakoni donose na temelju dojmova jednog ili nekoliko ljudi,
i to najčešće na temelju jednog ili tek nekoliko uračunatih faktora.
Ako je butelja pri kraju, da pređem na stvar.
Naravno da ne znam kojih 50 faktora čini ukupnih 100% razloga za slabiji
učinak maturanata. Ali smatram da bi ih netko prvo trebao pobrojati, pa
tek onda voditi zvanične rasprave u medijima (to su one koje nisu na
terasi, uz vino). Ako bih dojmovno izdvojio nešto, izdvajam za
razmišljanje ovo:
1) Katastrofalan učinak simbiotskog života čovjeka i tzv "pametnog
telefona", kompletno promijenjen način razmišljanja i shvaćanja,
degradacija sposobnosti
2) Katastrofalan sveopći "pedagoški zločin" u Hrvatskoj, konmstantno
javno pljuvanje škola (i fakulteta!) i profesora, trajno stanje odsustva
autoriteta škole, nužnog za postizanje uspjeha
...
3) Loši profesori
4) Loš sustav školstva
Ja ne znam koliko ova 4 faktora, od njih 50, sudjeluju u ukupnom
rezultatu - padu uspjeha učenika. No, dojmovno (a ovo je dojmovni
razgovor, uz vino), rekao bih da prva dva faktora na rezultat utječu
višestruko jače nego druga dva. Vi spominjete probleme sustava
vrijednosti društva i probleme srednjeg sloja kao jedan od faktora. U
pravu ste, slažem se s vama. I dodajem da ova prva dva faktora s time
imaju debele veze. Imate mozgove koji već jako dugo žive isključivo
skrolajući sve stupidnije i kraće sadržaje na ekranu, gube sposobnost
dulje koncentracije, postaju ovisnici o toj sve bržoj izmjeni sve kraćih
sadržaja na ekranu. Kad spominjete srednji sloj, svakako mislite i na
roditelje. I ja također mislim i na njih. Ne samo da djeca razvijaju
mozgove u "fleševitom sustavu izmjenjujućih kratkih sadržaja na ekranu",
već su i njihove majke i očevi, također postali ovisnici o tome. A to su
ljudi koji ih odgajaju, pardon - koji ih trebaju odgajati. To su
roditelji koji 2009. godine na portalu Index čitaju da cijepljenje
izaziva autizam, da su profesori u školi loši, da su škole loše, da su
naša sveučilišta lošija od srpskih i sl. To su roditelji, srednji sloj,
koji 2015. vise po čitave dane na Facebooku i tamo stvaljaju svoje
selfije, majke u sexy-rublju i s duck-faceom, očevi s oružjem i napetim
mišićima. Zašto se danas djeca ne cijepe, zašto umjesto rocka slušaju
cajke, ne vjeruje se u Darwina, vjeruje se u Zemlju-ravnu ploču i sl.?
Ne samo zbog gomile lošeg sadržaja koja SAČINJAVA život djece i
roditelja (život=ekran telefona), već zbog toga što su im mozgovi
dovedeni u stanje ovisnosti o cjelodnevnoj izmjeni jednostavnih sadržaja
na ekranu. Ta tzv. "pametna" tehnologija degradirala je sposobnost
koncentracije na dulje bavljenje složenijim stvarima, degradirala je
sposobvnosh shvaćanja multifaktorskih sustava, sposobnosti
multitaskinga, dubinskog pamćenja i sl. Jesam li u pravu kad kažem da to
čini znatno veći ponder od "sustava školstva", da nikakva dojmovno
konstruirana i uvedena "reforma školstva" neće bitnije promijeniti
stvar? Ne znam, to je moje mišljenje pri kraju naše butelje vina. Ali
kladio bih se da sam u pravu. Možemo se za 10 godina naći na novoj flaši
vina pa vidjeti gdje smo. Ja sam pesimist, ne vidim da može biti bolje.
Mislim da će generacije koje dolaze biti sve lošije, to su generacije
koje više ne poznaju igranje u parku. Park su vidjele samo na ekranu
telefona, i to na par trenutaka, prilikom skrolanja. A svaka minuta
provedena pred ekranom "pametnog" telefona, jedna je minuta manje za
razmišljanje. Za shvaćanje. Za kreaciju. Mislim da je naivno misliti da
se škola treba i može "prilagoditi novom vremenu" i da će se tako
postići bolji uspjesi. Ne možete uspjeh postići kraćim brzoizmjenjujućim
sadržajima, jednofaktorskim plitkim razmišljanjem, tekstovima na razini
SMS-a i mobitelskih emotikona...
Eto. Ispili smo.
Za slijedeći put, kad se nađemo na terasi, ispričat ću vam kako sam u
Finskoj shvatio zašto finsko školstvo uspijeva, a da nisam vidio niti
jednu školu.
srdačan pozdrav,
Damir
PS: Slažem se s vama i oko negativne selekcije. Već sam davno govorio (i
u Sindikatu) kako je grozno pogrešno bilo "dojmovno" rješenje kreatora
naše Strategije koje je obrazlagao 2013. na Sveučilištu: da će
nesigurnost, jača prekarnost, valjda dovesti do poboljšanja kvalitete
rada ljudi u našem sustavu. To je dobar primjer kako se ne treba raditi.
Izvlačenjem jednog faktora iz matriksa, ruši se čitava stvarnost. Kao
da, recimo, gubite 0:2 u nogometu, pa zato što biste trebali dati 3 gola
da pobijedite, izvadite golmana i 2 beka, a umjesto njih ubacite 3
napadača. S logičnim prvoloptaškim objašnjenjem - golove daju
napadači.;) Meni se dobri studenti (čak i ne oni najbolji) danas gotovo
direktno smiju u lice kad ih pitam bi li ostali raditi na fakultetu...
Mogu si misliti kakva "navala" vlada za škole, da budu profesori koje
svakog dana mediji pljuju, roditelji napadaju, a sindikati javno od toga
baš i ne brane prejako...
Više informacija o Rasprave
mailing listi